Was haben drei Liebende auf einem Kahn, eine Nonne und eine mittelalterliche florentinische Figur aus Dantes »Inferno« gemeinsam? Sie sind die Protagonist*innen dreier Einakter von Puccini, die zusammengenommen sein »trittico« – das Triptychon – ergeben.
Angeblich wurde Puccini durch den großen Erfolg von Mascagnis »Cavalleria Rusticana« zur einaktigen Oper hingezogen. »Il trittico« – das Triptychon – lässt sich entgegen der ursprünglichen Bedeutung des Wortes nicht wie ein »dreifaches Altarbild« verstehen, in dem drei einaktige Opern ein einziges Thema behandelten. Denn was verbindet die für die Verismo-Oper typische, düstere und gewalttätige Handlung von »Il tabarro« über die Bewohner eines Kahns auf der Seine mit der Erlösungsgeschichte von Schwester Angelica oder mit Gianni Schicchis urkomischer Farce aus Habgier und Intrigen? Puccini hat sich in der Konzeption an Dantes »Göttlicher Komödie« orientiert, und tatsächlich sieht man in aller Heterogenität der Teile einen gemeinsamen Weg von der Finsternis zum Licht, von der Hölle zur Erlösung. Das während des Ersten Weltkriegs entstandene Triptychon war Puccinis vorletztes Werk, dem nach achtjähriger Kompositionspause nur die unvollendete »Turandot« folgte. Nigel Lowery, der nicht nur Regisseur, sondern auch sein eigener Bühnen- und Kostümbildner ist, entwirft für Puccinis Meisterwerk einen völlig unverwechselbaren Bühnenkosmos, in dem sich gemalte und reale Welt begegnen.
Content in English
Il trittico
What do three lovers on a barge, a nun, and a medieval Florentine figure from Dante’s »Inferno« have in common? They are the protagonists of three one-act operas by Puccini, which together form his »Trittico« – the Triptych.
Allegedly, Puccini was drawn to the one-act opera format by the great success of Mascagni's »Cavalleria Rusticana«. »Il trittico« – the Triptych – does not conform to the original meaning of the word as a »three-paneled altarpiece«, where three one-act operas would explore a single theme. What, after all, connects the dark, violent tale typical of Verismo opera in »Il tabarro«, about the lives of barge dwellers on the Seine, with the redemptive story of »Suor Angelica« or the uproarious farce of greed and intrigue in »Gianni Schicchi«?
Puccini drew inspiration for the structure from Dante’s »Divine Comedy«. Indeed, in all the heterogeneity of its parts, one can perceive a shared journey from darkness to light, from hell to redemption. Created during World War I, this triptych was Puccini’s penultimate work, followed only by the unfinished Turandot after an eight-year compositional hiatus.
Nigel Lowery, who serves as both director and his own set and costume designer, creates a unique stage universe for Puccini’s masterpiece, where the painted and the real worlds converge.
Allegedly, Puccini was drawn to the one-act opera format by the great success of Mascagni's »Cavalleria Rusticana«. »Il trittico« – the Triptych – does not conform to the original meaning of the word as a »three-paneled altarpiece«, where three one-act operas would explore a single theme. What, after all, connects the dark, violent tale typical of Verismo opera in »Il tabarro«, about the lives of barge dwellers on the Seine, with the redemptive story of »Suor Angelica« or the uproarious farce of greed and intrigue in »Gianni Schicchi«?
Puccini drew inspiration for the structure from Dante’s »Divine Comedy«. Indeed, in all the heterogeneity of its parts, one can perceive a shared journey from darkness to light, from hell to redemption. Created during World War I, this triptych was Puccini’s penultimate work, followed only by the unfinished Turandot after an eight-year compositional hiatus.
Nigel Lowery, who serves as both director and his own set and costume designer, creates a unique stage universe for Puccini’s masterpiece, where the painted and the real worlds converge.
Besetzung
Mit
OrchesterNationaltheater-Orchester
StatisterieStatisterie des Nationaltheaters
Musikalische LeitungRoberto Rizzi Brignoli
Regie, Bühne und KostümNigel Lowery
Mitarbeit BühneSarah Ashpole
VideoThilo David Heins
LichtNicole Berry
ChordirektorAlistair Lilley
DramaturgieEszter Orbán
Il tabarro
Mit
MicheleEvez Abdulla
GiorgettaLeah Gordon
LuigiSung Min Song
Il TincaUwe Eikötter
Il TalpaBartosz Urbanowicz
La FrugolaMarie-Belle Sandis
Ein LiedverkäuferRafael Helbig-Kostka
Ein LiebespaarYaara Attias/Ilja Aksionov
Suor Angelica
Mit
Suor AngelicaLeah Gordon
La zia principessaJulia Faylenbogen
La suor zelatrice / La badessaMarie-Belle Sandis
La maestra delle novizieGerda Maria Knauer
Suor GenovieffaSeunghee Kho
Suor OsminaChorsolistin
Suor Dolcina / la noviciaYaara Attias
1. AlmosensucherinNeža Vasle
2. AlmosensucherinRuth Häde
1. LaienschwesterKatharina Hermanns
2. LaienschwesterGabriela Gómez
Gianni Schicchi
Mit
Gianni SchicchiBartosz Urbanowicz
LaurettaSeunghee Kho
GherardoUwe Eikötter
NellaEstelle Kruger
GherardinoMitglied des Kinderchores
Betto di SignaThomas Jesatko
SimoneSung Ha
MarcoIlya Lapich
La CiescaRuth Häde
Maestro SpinelloccioThomas Berau
Ser Amantio di NicolaoEvez Abdulla
PinellinoJordan Harding
GuccioChorsolist
So, 18.05.2025, 17:00 Uhr
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Mi, 21.05.2025, 19:00 Uhr
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Fr, 23.05.2025, 19:00 Uhr
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So, 25.05.2025, 17:00 Uhr
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Do, 29.05.2025, 18:00 Uhr
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Sa, 31.05.2025, 18:00 Uhr
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Di, 03.06.2025, 19:00 Uhr
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